Video Spotovi
Promotivnim video objašnjenjima saznajte više o svom zdravstvenom osiguranju, pravima osiguranika i uslugama Zavoda.
04.10.2018. 11:51h
RAZGOVOR S MARIJOM BUHAČ, RUKOVODITELJICOM SEKTORA ZA ZDRAVSTO ZZO HNK
Podsticanje razvoja porodične medicine strateški cilj Zavoda i Kantonalne strategije za proveđenje reforme u oblasti zdravstva
Primarna zdravstvena zaštita u HNK organizovana je kroz 12 domova zdravlja u sklopu kojih djeluje 112 timova porodične i opće medicine. Od 112 timova porodične/opće medicine njih 79 su verificirani timovi porodične medicine gdje su nosioci tima specijalisti porodične medicine ili imaju završen PAT program. U razgovoru s Marijom Buhač, rukovoditeljicom Sektora za zdravstvo doznali smo kako, s verificiranim timovima porodične/opće medicine, Zavod potpisuje Ugovor o uvjetima, načinu i visini isplate naknade Timu porodične medicine (TOM) za preko 1000 registrovanih osoba zavisno o dobnoj grupi.
Šta je s ostalima?
- Dakle još 30% timova nije verificirano, te nam to predstavlja značajan izazov u ujednačavanju kvalitete usluga našim osiguranicima. Pored samog obuhvata bitan nam je i opseg usluga koje rade porodični ljekari, jer mi dugoročno želimo da se 80% svih zdravstvenih potreba stanovništva zadovolji na primarnom nivou.
Na koji način osiguranik bira porodičnog ljekara?
- Izbor ljekara porodične/opće medicine se vrši popunjavanjem „Izjave o izboru/promjeni izabranog ljekara“ koju popunjava osigurana osoba u ambulanti ljekara kod kojeg se želi liječiti. Izabrani ljekar svojim potpisom na predviđenom mjestu na Izjavi potvrđuje da nema zapreka da se osigurana osoba registruje kod njega. Za maloljetne osobe porodičnog ljekara ili pedijatra će birati njihovi roditelji ili staratelji. Odmah nakon popunjavanja Izjave, medicinska sestra/tehničar unosi podatke s Izjave u IZIS (Integrisani zdravstveni informacijski sistem), te je u roku par sekundi e-karton pacijenta vidljiv ljekaru. Osigurana osoba bira ljekara, prema mjestu prebivališta u ugovornoj zdravstvenoj ustanovi. Ukoliko osigurana osoba želi izabrati ljekara koji radi van gravitacijskog područja ambulante koja pokriva njeno prebivalište, omogućava joj se izbor ljekara iz neke druge ambulante istoga Doma zdravlja, ali izabrani ljekar dužan ju je upozoriti da zbog udaljenosti može biti uskraćena za besplatne kućne posjete od strane ljekara ili patronažne medicinske sestre.
Često se spominje nagradno plaćanje, možete li pojasniti sam pojam nagradnog plaćanja i kako ga ljekar može ostvariti?
- Razvoj porodične medicine jedan je od strateških ciljeva Zavoda i Kantonalne strategije za provođenje reforme iz oblasti zdravstva u periodu 2017.-2020., a jedan od osnovnih mehanizama za ostvarivanje ovog cilja je razvijanje novih modela plaćanja. Nagradno plaćanje je dio tripartitnog ugovora koji Zavod potpisuje s TOM-ovima i domovima zdravlja. Tako danas svaki verificirani TOM u HNK ima dvije vrste dohotka i to:
- Fiksni dio dohotka: osnovna plaća ljekara i sestre zasnovana na ugovorima o radu s domovima zdravlja;
- Varijabili dio dohotka koji je zasnovan na dvije komponente – glavarina i nagradno plaćanje.
Kroz varijabilni dio dohotka želimo postići veću kvalitetu usluga zdravstvene zaštite u porodičnoj medicini i širi obim usluga koje su dostupne osiguranicima, a kroz glavarinu prije svega bolji pristup pacijentu kroz konkurenciju pri izboru ljekara.
Spomenuli ste varijabilni dio dohotka za timove porodične medicine. Koliko sredstava je Zavod planirao u te svrhe i na koji način će taj novac biti podijeljen?
- Zavod je ove godine, u Finansijskom planu, predvidio 1.400.000,00 KM za podsticanje timova porodične medicine, timova pedijatrijske medicine u domovima zdravlja i domova zdravlja u kojima rade verificirani timovi porodične i pedijatrijske medicine To je 100% povećanje u odnosu na 2017. godinu.
Što su to pedijatrijski timovi?
- Prema standardima i normama zdravstvene zaštite u F BiH za djecu mlađu od 6 godina opću zdravstvenu zaštitu osiguravaju pedijatri, a u područjima gdje pedijatri nisu dostupni ova djeca opću zdravstvenu zaštitu mogu dobiti u porodičnoj medicini. Naš interes je svakako osigurati pokrivenost sve djece do 6 godina pedijatrima, međutim to nije moguće u svim područjima HNK obzirom na broj djece koja gravitiraju određenom DZ i raspoloživost pedijatara. Nadalje u DZ gdje postoje pedijatrijski timovi želimo osigurati jednak način rada kao u OM , odnosno da svako dijete ima svog izabranog pedijatra koji će ga pratiti od prvog dana života do 6 godine, a limitiranjem maksimalnog broja djece po timu smanjiti gužve u čekaonicama i osigurati više raspoloživog vremena ljekarima za pregled naših najmlađih.
Je li Zavod definisao pokazatelje izvedbe, odnosno indikatore kvalitete na osnovu kojih će se vršiti nagradno plaćanje?
- Da, Zavod je definisao pokazatelji izvedbe, odnosno indikatore kvalitete. Trenutno rad ljekara vrednujemo prema 6 pokazatelja kvalitete kao što su: upisani tlak , BMI, pušački status, broj kućnih posjeta itd., te kroz ključne pokazatelje izvedbe kao što su stopa propisivanja bolovanja i stopa propisivanja lijekova. Naravno za svaki od definisanih pokazatelja izvedbe, odnosno indikatora kvalitete je definisan zahtijevani opseg izvršenja odnosno prosječna stopa, a ostvarenje istih vrednovano je određenim brojem bodova, odnosno u konačnici novca u skladu sa ostvarenim rezultatima.
Kakva je politika Zavoda prema ljekarima u PZZ, postoji li manjak kadrova, timova, kakvi su im uvjeti rada, kako to rješavate?
- Kao što smo već rekli, oko 30% timova porodične medicine još nije verificirano. Zavod kontinuirano radi na podsticanju mladih ljekara kako bi se opredijelili za porodičnu medicinu kako bi u konačnici implementirali praksu porodične medicine na cijelom području Kantona, te popunili„ mrežu praksi timova porodične medicine“ s verificiranim timovima. Što se tiče uvjeta i opremljenosti, to je u domenu osnivača zdravstvenih ustanova, te Zavod nema ingerencije ulaziti u tu problematiku.
Što Zavod poduzima kako bi motivirao mlade ljekare da se vide u PZZ odnosno kako se „usmjeravaju“ mladi ljekari u porodičnu medicinu?
- Medicina nudi niz mogućnosti i pred svakim mladim ljekarom stoji velika odluka o tome čime se planiraju baviti po završetku medicinskog fakulteta. Nažalost, u našem društvu ljekar porodične medicine nema pripadajući društveni status u odnosu na njegov stvarni značaj i ulogu u ukupnom zdravstvenom sistemu. Kroz sve naše strateške aktivnosti želimo osvijetliti ulogu ljekara porodične medicine i izjednačavanje specijalizacije iz porodične medicine s ostalim specijalizacijama. Zavod također u saradnji sa resornim kantonalnim Ministarstvom prilikom donošenja odluka o godišnjim specijalizacijama, inzistira da se što više specijalizacija odobri za porodičnu medicinu.
Zašto je važna porodična medicina, odnosno zašto je važno da se cijela porodica liječi kod istog ljekara porodične medicine?
- Jako važno jer nije moguće čovjeka – društveno biće gledati kao jedinku izdvojenu iz okoline u kojoj živi. Veliki broj bolesti je genetski ili socijalno uvjetovan upravo činjenicom da je pacijent dio jedne porodice. Osnovno obilježje porodične medicine je kontinuitet. Porodični ljekar je osposobljen za vođenje pacijenata s više hroničnih bolesti i za snalaženje među različitim simptomima, terapijama i lijekovima, te jedino on može prilagoditi liječenje psihofizičkim i socijalnim potrebama pacijenta i porodice. Osim toga on jedini susreće zdrave pacijente i može raditi na prevenciji bolesti i promociji zdravog načina življenja.
Kako olakšati rad ljekara, što Zavod čini na tome polju?
- Smatramo da je zadovoljan zdravstveni radnik preduvjet kvalitetne zdravstvene zaštite, te kontinuirano provodimo ankete o zadovoljstvu zdravstvenih radnika i tražimo eventualne mogućnosti poboljšanja u okviru naših nadležnosti. Analizom provedenih anketa saznali smo kako su ljekari nezadovoljni nepostojanjem ujednačenih kriterija prilikom donošenja odluke o dijagnostičkom i terapijskom pristupu za istu bolest. Zbog navedenoga osiguranici često dolaze u situaciju da za istu bolest kod različitih ljekara dobijaju različite preporuke, i u opsegu pretraga i u vrsti inicijalne terapije. To, naravno, dovodi do zbunjenosti osiguranika i narušava se temelj odnosa ljekar-pacijent a to je povjerenje, što zasigurno nikome ne ide u korist. S obzirom da niko nije pokazao inicijativu da na sebe preuzme rješavanje tako velikog problema, Zavod je u saradnji s Ministarstvom zdravstva, rada i socijalne zaštite HNK, Ljekarskom komorom HNK i Medicinskim fakultetom Sveučilišta u Mostaru pokrenuo projekat izrade postupka za najčešće bolesti s kojim se susreću ljekari PZZ-a. Svjesni opsežnosti posla, ovim projektom smo za sada obuhvatili 23 najčešće bolesti/stanja. Postupke su izradili vrsni stručnjaci iz tih područja, a to su ljekari iz naše 2 najveće bolnice i 2 najveća doma zdravlja. Postupci su trenutno u postupku štampanja i kroz naredni period će biti prezentovani stručnoj javnosti, te će početi njihova primjena. Mi smo uvjereni da ćemo njima olakšati svakodnevni posao ljekarima, posebno ljekarima u PZZ-u, a očekujemo da će se smanjiti liste čekanja, racionalizirati potrošnja svih resursa u ugovornim zdravstvenim ustanovama i standardizirati pristup za najčešće bolesti što će sve posljedično dovesti do povećanja zadovoljstva svih uključenih u zdravstveni sistem
Osim navedenog, Zavod kontinuirano organizuje radionice sa ljekarima, te je svakodnevno na raspolaganju ljekarima za sva njihova pitanja i eventualne nedoumice. Ovo je posebno bitno s aspekta olakšavanja rada ljekarima u smislu dosljednog provođenja Zakonskih propisa u provođenju zdravstvene zaštite i prava iz zdravstvenog osiguranja.
Jedan od mehanizama za olakšavanje rada u ambulantama porodične medicine je i smanjivanje maksimalnog broja registrovanih pacijenata po jednom timu. 2012 godine smo imali maksimalan broj od 2700 pacijenata, da bi smo ulaganjem u razvoj porodične medicine danas u 2018. godini imali maksimum od 2050 pacijenata. Naš konačni cilj je 1800 pacijenata po jednom radnom timu. U uvjetima kontinuiranog povećanja broja hroničnih oboljenja smatramo da je ovo preduvjet kako bi ljekari mogli obavljati poslove preventive i promocije zdravlja.
Natrag na arhivu novosti i obavijestiPromotivnim video objašnjenjima saznajte više o svom zdravstvenom osiguranju, pravima osiguranika i uslugama Zavoda.