INTERVJU: Edita Černy Obrdalj o ulozi ljekara porodične medicine u sistemu zdravstva

INTERVJU: Edita Černy Obrdalj o ulozi ljekara porodične medicine u sistemu zdravstva

06.03.2019. 12:15h

Jedan od strateških ciljeva Zavoda zdravstvenog osiguranja HNK i dio Strategije za proveđenje reforme iz oblasti zdravstva za područje HNK za period 2017-2020. godine je razvoj primarne zdravstvene zaštite s posebnim naglaskon na razvoj porodične medicine. Važnost porodične medicine ogleda se u činjenici da ljekar porodične medicine pruža primarnu i kontinuiranu zaštitu pojedincu, porodici i društvenoj zajednici, nezavisno o dobi, spolu i zdravstvenim potrebama. Često je riječ o zbrinjavanju tokom čitavog života (od rođenja do smrti), u brojnim epizodama bolesti i tokom dugih perioda. Upravo je takav kontinuitet zaštite glavna karakteristika brige o pacijentu u ordinaciji ljekara porodične medicine. Za kontinuitet zaštite karakteristično je ostvarivanje dugotrajnog ličnog kontakta između ljekara i pacijenta.
Koliko je važna uloga ljekara porodične medicine doznali smo u razgovoru sa specijalistom porodične medicine, prof. dr. sc. prim. Editom Černy Obrdalj dr. med.
Ko je ljekar porodične medicine?
- Ljekar porodične medicine je doktor medicine koji je završio četvorogodišnju specijalizaciju iz porodične medicine. U domovima zdravlja u kojima nema dovoljnog broja specijalista, porodičnu medicinu provode i ljekari koji su nakon fakulteta završili jednogodišnju dodatnu obuku iz porodične medicine (PAT). Porodični ljekar je tokom studija i specijalizacije educiran za rješavanje zdravstvenih problema svih dobnih grupa, počev od novrođenačke do treće životne dobi. U našoj zemlji, porodični ljekar radi pri domu zdravlja u timu porodične medicine, gdje uz ljekara rade jedna ili dvije medicinske sestre sa završenom edukacijom iz porodične medicine. Jedna medicinska sestra se bavi patronažom, a druga je vezana za ambulantni rad. Međutim, u većini timova sestre podjednako obavljaju i ambulantni i terenski rad za koji su educirane. Porodični ljekar  brine o pacijentima registrovanim u svom timu. Svaki pacijent, tačnije članovi porodice, svojevoljno biraju tim i vlastoručno potpisuju prijavni obrazac. Za malodobnu djecu potpisuju roditelji ili staratelji. Najidealniji način registracije je da se u jednom timu registruje cijela porodica. Tada ljekar ima potpun uvid u zdravstveni status porodice, što olakšava prevenciju, rano otkrivanje bolesti i njeno liječenje.
Specifičnosti rada u porodičnoj medicni?
- Porodični ljekar i porodična medicinska sestra brinu o pacijentu od rane životne dobi do duboke starosti. Oni prate cijelu porodicu, što znači da osim zdravstvene, poznaju i socijalnu situaciju u porodici. To u mnogome olakšava dijagnostiku i liječenje pojedinih stanja, a važno je i u otkrivanju faktora rizika za pojedine bolesti. Na što se točno misli? Na primjer, u porodici u kojoj  je kod oca dijagnosticiran rak debelog crijeva, ne samo da je potrebno pružiti zdravstvenu brigu oboljelom ocu, nego ranije započeti preventivne preglede na karcinom debalog crijeva kod njegove rodbine. Ostalim članovima porodice, koji su uz oboljelu osobu, ljekar i medicinska sestra pružaju psihološku podršku i savjete o načinima i izvorima pomoći u novonastoloj situaciji. 
Kako izabrati ljekara, odnosno tim porodične medicine?
- Pacijenti koji nemaju izabranog ljekara, trebaju na web stranici Zavoda, u područnom uredu ZZO-a ili pripradajućem domu zdravlja potražiti popis slobodnih ljekara. Najbolje je izabrati ljekara, tačnije tim, čija je ordinacija geografski najbliža i čije radno vrijeme najbolje odgovara pacijentu, a onda se rukovoditi ostalim dodatnim faktorima (obuka članova tima, akreditiranost tima, opremljenost i opterećenost ambulante i sl). Većina domova zdravlja ima razgranatu mrežu ambulanti porodične medicine, tako da je pacijentu zdravstvena zaštita vrlo dostupna, može se reći, gotovo na „kućnome pragu“.  Organizacija rada u porodičnoj medicini?
- Rad u porodičnoj medicini je organizovan kao ambulantni rad u jednoj ili dvije smjene, zavisno o unutrašnjoj organizaciji ustanove. U okviru radnog vremena, većina vremena je rezervisana za ambulantni rad s pacijentima, dio za kućne posjete, a dio za administrativne poslove. U većini ambulanti postoje dani kada se uzima krv za analizu na licu mjesta. Pacijenti trebaju naručiti termin posjete telefonom ili lično na prijemnom pultu, a ukoliko dođe do izostanka, potrebno je otkazati svoju rezervaciju. Prilikom naručivanja, medicinskoj sestri je potrebno ukratko objasniti razlog dolaska, kako bi mogla pronaći adekvatan termin. Ukoliko je potrebno propisati već korištenu (hroničnu) terapiju, izdati uputnicu za redovni kontrolni pregled ili je potrebna administrativna usluga (npr. izvod iz zdravstvenog kartona), usluga se može naručiti i završiti bez ličnog dolaska pacijenta. Izuzetno je važno sve rezultate pretraga i specijalističkih pregleda, a posebno otpusnih pisma iz bolnice donijeti na uvid, a  fotokopiju ostaviti u ambulantii. Tako će dalje postupanje ljekara moći biti u skladu s medicinskom doktrinom,  a medicinska dokumentacija u zdravstvenom kartonu će biti potpuna.   
Termini za teško akutno oboljele ili pacijente u akutnom pogoršanju?
- Pacijenti čije se zdravstveno stanje trenutno loše ili je u pogoršanju mogu doći bez zakazanog termina i bit će primljeni prema trijažnom postupku. Ukoliko se zdravstveno stanje pacijenta akutno pogoršalo u vrijeme kada njegov porodični ljekar ne radi, potrebno se javiti u zamjensku ambulantu koju je imenivao dom zdravlja ili ako se radi o vremenu van rada porodičnih ljekara, potrebno se javiti u službu hitne pomoći. Za pacijente koji su u životnoj ugroženosti (prestanak disanja, gušenje, trovanje, gubitak svijesti, nesreće i sl.) potrebno je pozvati slubu hitne pomoći.
Organizacija kućnih posjeta?
- Kućne posjete se obavljaju teško oboljelim, hroničnim teško pokretnim i nepokretnim pacijentima, rodiljama, dojiljama ili maloj djeci. Kućne posjete se obavljaju i drugim korisnicima čije stanje iziskuje socijalnu procjenu kod kuće. Kućne posjete se obavljaju prema sedmičnom i mjesečnom rasporedu tima.
Promjena porodičnog ljekara/tima porodične medicine?
- Svaki pacijent može nakon isteka godine dana od dana izbora/ promjene ljekara, a uz obrazloženje i ranije, promijeniti porodičnog ljekara. Ljekar također može zatražiti ispis pacijenta iz njegova tima. Način i uvjeti promjene/ispisa, regulisani su Pravilnikom ZZO HNK. 
Kako prevladati nejasnoće i dobiti informacije vezane za rad tima porodične medicine?
- Sve nejasnoće i pitanja pacijent može postaviti medicinskoj sestri telefonom ili direktno u ambulanti. Ukoliko je potrebna konzultacija ljekara, medicinska sestra će zakazati telefonsku ili ličnu konzultaciju s ljekarom. U ambulantama je u svakodnevom radu, često teško osigurati apsolutnu privatnost pacijenta, točnije razgovor i medicinske procedure, često su u prisustvu treće osobe. Ukoliko pacijent želi razgovarati bez prisustva treće osobe, tačnije u „četiri oka“, zahtjev će svakako biti ispoštovan i omogućen. Porodični ljekar je otvoren za sve vrste savjeta zdravstvene prirode, rješavanja zdravstvenih problema, kao i socijalnih problema u porodici i van nje. Najbolji način za dobru i uspješnu saradnju ljekara i pacijenta je odnos ispunjen obostranim povjerenjem i uvažavanjem.

Natrag na arhivu novosti i obavijesti
  • Pitanja osiguranika i odgovori
  • Korisni savjeti
 

Video Spotovi

Promotivnim video objašnjenjima saznajte više o svom zdravstvenom osiguranju, pravima osiguranika i uslugama Zavoda.